INDICE RAQUEL RODRÍGUEZ, "IGLESIAS"

  1. Santos Juanes[ ESP][EUSK][FRAN][INGL]
  2. San Nicolás[ESP][EUSK][FRAN][INGL]
  3. catedral[ESP][EUSK][INGL]
CATEDRAL DE SANTIAGO (BILBAO)

LA CATEDRAL DE SANTIAGO (BILBAO)

  1. Historia constructiva
  2. La iglesia
  3. Triforio
  4. Ventanas
  5. Coro
  6. Accesos
  7. Claustro
  8. Sacristía
  9. Torre
  10. Capillas

La iglesia de Santiago, la más antigua de la Villa de Bilbao, es sede de la parroquia del mismo nombre y, a la vez, catedral desde que se crea la diócesis de Bilbao hace cincuenta años. La catedral es la iglesia principal de una diócesis, la iglesia del obispo propiamente dicha, en la cual el pastor de cada iglesia local preside el culto solemne como representante y cabeza del clero y de los fieles.

HISTORIA CONSTRUCTIVA.

El edificio actual, que sucede a otros dos anteriores en el mismo emplazamiento (el primero anterior a 1300), es el resultado de un periodo largo y acumulativo de diferentes elementos: la iglesia, el claustro, el pórtico, la sacristía y la torre-fachada. Comenzada su construcción a finales del S.XIV se trabajaría, lentamente, hasta mediados del XV (triforio y girola con sus cinco capillas centrales); en la segunda mitad del S.XV se trabajaría en las demás capillas de la cabecera y luego en las laterales en la frontera entre el S.XV y XVI. En estas mismas fechas se construye el claustro y la puerta del Ángel, que le da acceso desde la calle. Se completa así el conjunto gótico que luego se enriquecería con el formidable pórtico renacentista. En la segunda mitad del s.XIX se llevan a cabo el replicado de paredes y bóvedas, la construcción o reconstrucción de la sacristía y la gran reforma de toda la fachada con su torre y aguja. Ya en el S.XX, se restaura el claustro y, en los años finales del S.XX, se ha actuado sovbre todo el conjunto, interiores y exteriores.

LA IGLESIA.

DE 51,50 * 22,30 mts, en tres naves escalonadas, más estrechas las laterales, con un crucero de una nave alineado y girola con cinco capillas, núcleo originario al que luego se añadirán capillas adosadas a las naves bajas, aprovechando el espacio entre los contrafuertes. La altura de la nave mayor es aproximadamente de 22,50 mts, que contrasta con la de las naves más bajas, creándose un escarpe sólo apreciable desde el interior. La iglesia resulta corta, a falta de un tramo, algo frecuente en la arquitectura del País Vasco. Su aparejo es muy uniforme, de piedra de sillería arenisca, y tiene en su interior un bello colorido, o tostado o de color vino con vetas. La fachada y la torre, de aparejo diferente, presentan un bello color blanco. Los elementos soportantes son, em general, pilares exentos y mediopilares adosados a los muros. Sus bóvedas son de crucería gótica, con mucha variedad. Las claves de las bóvedas son bastante uniformes; dos de la nave mayor llevan pintadas las fechas de 1867 y 1868, que son las de una restauración, a las que ahora, en tamaño menor, se han añadido las de 1997 y 2000. La estabilidad de la bóveda se confía, aparte de los muros y apoyos internos, a estribos adosados a aquellos. No son elementos espectaculares, pero sí parece un sistema fiable.

TRIFORIO.

Por encima de los arcos formeros y por debajo del nivel de las ventanas corre una galería a triforio, de larga tradición en la arquitectura cristiana, uno de los elementos constructivos más bellos del edificio, que rodea todo el templo excepto el muro de cierre de los pies, que es mucho más moderno.

VENTANAS.

La iglesia presenta un tipo de ventanas perfectamente identificadas con el espíritu del gotico, Hay diecisiete ventanales y tres rosetones con vidrieras que corresponden a dos momentos distitos de la segunda mitad del S.XIX. La mayor parte de las capillas tienen ventanas pequeñas con vidrieras, algunas de ellas nuevas; las ventanas que daban luz a las naves bajas antes de hacerse las capillas están cegadas y actualmente se cierran con alabastro.

CORO.

Santiago de Bilbao en su origen es una iglesia parroquial, por ello el coro no se sitúa en un espacio central a nivel del suelo, como es habitual en las catedrales, sino aparece alzado en el último tramo de la nave. Acoge un órgano clásico "PellerIn-Uys" de Dax (Francia), bautizado con el nombre de Jesus Guridi, construido y colocado el año 20000.

ACCESOS (portada).

El acceso de los pies es apuntado, de estilo neogótico; forma parte de la gran fachada neogótica que ocupa el lugar de otra fachada anterior del S.XVII. El otro acceso, bajo el pórtico, es monumental, uno de los más interesantes de estilo gótico de Bixkaia; sus arquivoltas acogen relieves de gran interés iconográfico; al interior, en su tímpano, se sitúa la talla de la inmaculada de Francisco Arizmendi, de hacia 1783. Desde el claustro se accede a la iglesia por dos lugares distintos; uno de ellos, recuperado ahora después de más de cien años, en el brazo izquierdo del crucero, que al interior de la iglesia, en su tímpano, acoge la imagen de Santiago firmada por Pérez Comendador en 1955, y el otro, junto a la entrada de la sacristía, ha estado oculto detrás de una gran cancela de madera, con la imagen de San Miguel, trasladada a otro lugar.

CLAUSTRO.

El único claustro gótico que se conserva en Bizkaia junto con el del convento de San Francisco de Bermeo. Es un espacio cuadrado (24*24 mts) adosado al flanco septentrional del edificio; se construye a finales del S.XV y comienzos del XVI, con algunos arreglos entre los años 1924-1931. Se accede desde la calle por la puerta del Ángel, hermoso acceso de los primeros años del S.XVI. Acoge ahora dos retablos de hacia 1900 que se encontraban en los brazos del crucero anulando los pasos al claustro y al pórico. Así mismo se encuentran en él tres sepulcros: uno del S.XVI, en el arco del triunfo; el de San Francisco Iturribarria, obra de quintín de Torre, 1957, y el traslado del interior de la iglesia, de Otuño de Ugarte, 1634, en gran lápida que recoge sus armas.

SACRISTÍA.

La actual es resultado de una remodelación de finales del S.XIX. Va adosada al último tramo de la iglesia por la parte norte y es un espacio rectangular con el eje perpendicular al del templo, es de tres tramos iguales con sus bóvedas; sus claves están decooradas y los nervios apean en grandes ménsulas figurativas de notable interés. Sobre las ménsulas se sitúan tallas de los cuatro Santos Padres de la iglesia latina: San Agustín, San Jerónimo, San Ambrosio y SAn Gregorio que pertenecieron al retablo mayor realizado por Guiot de Beaugrant entre 1535 y 1543 y desmontado en 1805. Hay también un Cristo en cruz del S.XVI y un lienzo al óleo de la inmaculada Concepción de la primera mitad del S.XVIII. Sus muebles, del año 2000, responden a la función de la sacristía de una catedral que es también parroquia.

TORRE.

La torre ha ocupado siempre un lugar al lado izquierdo según se entra en la iglesia. La primera torre conocida con alguna precisión es la barroca del S.XVIII que suplió a una anterior, fue derribada a comienzos del S.XIX y sustituida por otra muy maciza que fue, igualmente derribada en 1874. Tiene once campanas dispuestas en tres niveles, cuatro son de repique y siete de volteo y corresponden a los años 1890, 1895, y 1916.

  1. Virgen del Pilar
  2. San Antón
  3. Nuestra Señora de Begoña
  4. Santa Lucía
  5. San Diego de Alcala
  6. La Piedad
  7. Sagrario
  8. Nuestra Señora de los Remedios
  9. Santa Marina
  10. Virgen del Carmen
  11. Bautismo
  12. San Serafin
  13. Penitencial
  14. Cristo del Amor

    CAPILLAS.

    Las capillas alojadas entre los contrafuertes, alcanzan menos altura que las naves bajas, execpto las cinco del centro de la girola planificadas desde el principio; fueron financiadas por feligreses adinerados para colocar allí sus sepulturas. El recorrido por las capillas comienza por la de la Virgen del Pilar para ir girando, luego, por toda la iglesia, siguiendo la dirección de las agujas del reloj.

    VIRGEN DEL PILAR. Es rectangular y se cubre con crucería de cuatro nervioa. Tiene une ventana al claustro. El retablo es barroco de hacia 1760. La imgen de la Virgen, del siglo XVI, adquiere la forma actual, con el pilar, en el S,XVIII. El Santiago peregrino orante es de la segunda mitad del S.XVIII.

    SAN ANTÓN. Su acceso es apuntado y dispone de bóveda de crucería de dos nervios cruzados. Acoge sepulcro gótico, en arcosolio, de los Arbieto, de finales del S.XV, son inscripción en bella letra gótica; los difuntos están esculpidos en un bloque de pizarra. Hay una talla de San Antón de finales del S.XV.

    NUESTRA SEÑORA DE BEGOÑA. Es una de las más grandes; su acceso es apuntado, la ventana de medio punto y se cubre con bóveda de crucería simple. Contiene sepulcro gótico, del matrimonio Arana-Basurt, con inscripción y decoración heráldica. El retablo es barroco, de hacia 1700; en el ático tiene talla de la Magdalena, de hacia 1500, y en el centro talla de la Virgen de Begoña del S.XX; en la pared hay un lienzo de la Virgen de Begoña del S.XVIII.

    SANTA LUCÍA. Propiamente es la primera de la girola; su acceso es levemente apuntado y su bóveda de crucería sencilla; tiene una ventana rectangular hacia la calle. Tiene un sepulcro gótico con personaje yacente de identidad desconocida. Su retablo es de mediados del S.XVII y destaca en él la talla de Santa Lucía atribuíble al círculo de Juan de Beaugrant, hacia 1545.

    SAN DIEGO DE ALCALÁ. Es de planta rectangular irregular, con una forzada crucería radial de cinco elementos; en la clave central hay un relieve de San Pedro Apóstol. El retablo, la talla de San Diego de Alcalá y el lienzo de la Transverberación de Santa Teresa corresponden a distintos momentos de la primera mitad del S.XVIII.

    LA PIEDAD. Es pentagonal, una de las más regulares de todas, y se cubre con la crucería de cinco nervios; la clave central se decora con la figura del Salvador sedente; tiene ventanita apuntada. Presida la capilla una hermosa talla de la Piedad, del barroco castellano de hacia 1642, con una policromía muy posterior. Los muros se decoran con elementos funerarios pétreos, que estuvieron empotrados en el zócalo del presbiterio, de mediados del S.XVI, atribuídos al círculo de Juan de Beaugrant.

    SAGRARIO. Simétrica y similar en formas a la de la Piedad; la clave representa al Ángel de la Anunciación; tiene una ventana apuntada con vidriera que muestra la "G" de Gortazar, su último patrón, a quien pertenece el lucillo sepulcral barroco que conserva. Su retablo es barroco, de hacia 1700, con una Virgen del Rosario de hacia 1750 y un lienzo, en el ático, de Santo Domingo de Guzmám de la época del retablo.

    NUESTRA SEÑORA DE LOS REMEDIOS. Es pentagonal, con crucería radial y en su clave presenta una Vírgen sedente. Se ilumina por una ventanilla apuntada. Su retablo-relicario, reconstruído en el S.XVIII aprovechando elementos de épocas anteriores, acoge imágenes de la Virgen con niñó del S.XVii, de San Ramón Nonato de mediados del S.XVIII y de la Virgen de la Merced de hacia 1700, en el ático.

    SANTA MARINA. Recuperada y reconstruida después de varias décadas en las que estuvo inutilizada. De planta rectangular; tiene en su clave un escudete con oso rampante a un árbol y conserva un lucillo sepulcral. El hueco dejado en su muro central acogerá los restos de los ooobispos difuntos. El suelo, ocupado por tapas de sepultura reaprovechadas que estuvieron en la nave del templo, colabora a recordar la función sepulcral que se quiere dar a esta remodelada capilla.

    VIRGEN DEL CARMEN. Se accede a ella por arco apuntdo y se cubre con crucería simple; tiene un sepulcro gótico, que repite el diseño arquitectónico del de la capilla de Santa Lucía, con una Virgen sobre peana de estilo hispanoflamenco, de comienzos del S.XVI. La talla de la Virgen del Carmen es de finales del S.XVIII.

    BAUTISMO. Es de las más amplias y regulares, de planta rectangular, y se cubre con dos arcos cruzados. Su ventana, que se abre al pórtico, es de medio punto. Tiene sepulcro gótico similar al de la capilla anterior. La nueva función de esta capilla, mostrando así con más claridad la relación Bautismo-Eucaristía, ha exigido la ubicación en ella de la pila bautismal, pieza de mármol rojo de Ereño de mediados del S.XVIII.

    SAN SERAFÍN. DE planta rectangular, es la más pequeña de todas; se cubre con bóveda de cruciería simple. A un lado del sepulcro gótico, similar a los anteriores, se sitúa la imagen de San Serafín, talla neoclásica de hacia 1840.

    PENITENCIAL. De planta rectangular, su acceso es de arco carpanel y se cubre con crucería estrellada que arranca de ménsulas con los signos de los evangelistas; su ventana es adintelada. Conoció una considerable reforma en 1867. Su amueblamiento se ha realizado con criterios litúrgicos actuales para que cumplan con su función.

    CRISTO DEL AMOR. Situada a los pies de la iglesia, tiene un retablo neogótico, del S.XX, con relieves de los cuatro evangelistas y de las catorce estaciones del Vía-Crucis, que acoge la imagen del Cristo del Amor, hermosa talla atribuída a Guiot de Beaugrant, de hacia 1543; cierra la capilla una rica verja neorenacentista.

    SANTIAGO KATEDRALA (Bilbo)

    SANTIAGO KATEDRALA (Bilbo)

    1. Eraikuntzaren historioa
    2. Elizea
    3. Triforioa
    4. Lehioak
    5. Korua
    6. Sarbideak
    7. Klaustroa
    8. Elizpea
    9. Sakristia
    10. Dorrea
    11. Kaperak

    Santiago Elizea, Bilbao Uribilduko zaharrena, izen bereko parrokiaren egoitza da eta, era berean, gotzain-eliza, orain dela berrogeita hamar urte Bilboko elizbarrutia sortu zanetik. Katedrala elizbarrutiko eliza nagusia da, gotzainaren eliza zehatz-mehatz, eta bertan lekuko eliza bakoitzeko artzaina buru da elizkizun nagusietan, abadeen eta fedeunen ordezkari eta buru lez.

    ERAIKUNTZAREN HISTORIA.

    Kokaleku bera izan daben aurreko beste biren (lehenengoa 1300 baino lehenagokoa) ondoren jaos izan zen gurko eraikuntza hau, osagai desberdinen aldi luze eta metatzailearen emaitza da: elizea, klaustroa, elizpea, sakristia eta dorre-fatxadea. Eraikuntza XIV. mende amaieran hasi ebenetik, pixkanaka landua izan zen XV. mende erdirarte (triforioa eta girola erdiko bost kaperekin);XV.mendeko bigarren erdialdean, burualdeko gainerako kaperak landu izan ziran eta, XV. eta XVI. mendeen mugan, aldamenetakoak. Urteotan eraikitzen da klaustroa eta kalelo sarbidea dan Aingueruaren atea. Holan, gero Erreanzimentuko elizpe ederraz aberastuko zan multzo gotikoa osotu zan. XIX. mendeko bigarren erdialdean, horma eta gangen xehapena, sakristiaren eraikuntza edo berreraikuntza eta fatxada osoaren barriztapen haundia -bere dorre eta orratzagaz- egiten dira. Dagoeneko XX. mendean, klaustroa barritzen da eta, XX. mende hondarrean, multzo osoan, barrualde eta kanpoaldeak, jardun izan da.

    ELIZEA.

    51,50*22,30 metrotako azalera dau, mailakatutako hiru nabetan, estuagoak aldamenetakoak, nabe bakardun gurutzadura lerrokatuagaz eta bost kaperadun giroleagaz; jatorrizko nukleo honi barreneko nabeei itsatsiko kaperak gehitu jakozan, hornma-bularren arteko tartea aprobetxatuz. Nabe nagusiaren altuerea 22,50 metro inguruko da eta beheko nabeekin kontraste haundia egiten dau, bakarrik barrualdetik nabarmendu daitekeen eskarpea sortuz. Elizea motza da, zati baten faltan dago, Euskal Herriko arkitektura gotikoan sarri gertatzen danez. Aparejua guztiz uniformea da, harlanduzko hareharriduna, eta kolore ederrak ditu barrualdean, edo okrea edo ardo kolorekoa zainekin. Fatxada eta apareju desbardindun dorreak, kolore zuri ederra daukate. Osagai euskarriak, orokorrean, zutabe libreak eta hormei itsatsitako erdizutabeak dira. Gangak gurutzeria gotiko dabe, aldaera askotakoa, Gangen giltzarriak nahiko uniformeak dira; nabe nagusiko bik 1867 eta 1868ko datak daukez marraztuta, eta barriztapen bati jagokoz, oraingoei, 1997 eta 2000koak -txikiagoak- gehitu jakez. Gangearen egonkortasuna, horma eta barruko euskarriets eta honeei itsatsitako hormabularretan oinarritzen da. Ex dira osagai ikusgarriak. baina sistema segurus dala dirudi.

    TRIFORIOA.

    Arku formeroen gainetik eta leihoen meilearen azpitik galeria edo triforia dago, tradizino luzeduna kristau arkitekturan; eraikuntzako osagairik ederrenetarikoa da eta tenplu osoa inguratzen dau, askoz modernoagoa dan oinetako itxiera- hormea ezik.

    LEIHOAK.

    Elizeak, gotikoko jiteagaz guztiz bat datozan leihoas ditu. Hamazazpi leihate dagoz eta hiru arrosalehio XIX. menddearen bigarren erdialdeko une desbardinetako beirateekin. Kapera gehienek beiratedun leiho txikiak dabez, batzuk barriak; kaperak egin aurretik, barreneko nabeei argi egiten eutsen leihoak itsututa dagoz eta gaur egun alabastros ixten dira.

    KORUA.

    Bilboko santigo, jatorriz, parroki elizea da, horregatik korua ez dago zoru mailako erdigunean, katedraletan ohikoa danez, nabeko azken zatian altxatuta baino. Jusus Guridi izena dauan eta 2000. urtean egin egin eta jarritako Daxeko (Francia) "Pellerin-Uys" organo klasikoa dago bertan.

    SARBIDEAK (Portadea).

    Behealdeko sarbidea puntaduna da, estilo neogotikokoa; XVII. mendekoa zan aurreko beste fatxada baten lekua hartzen dauan fatxada neigotiko haundiaren osagaitako bat da. Beste sarbidea, elize azpian, monumentala da, Bizkaiko estilo gotikoko intersgarrienetako bat; bere arkiboltek iners ikonografiko haundidun erliebeak daukez; barrualdean, tinpanoan, Francisco Arizmendiren 1783, urte inguruko Sortez Garbiaren eskulturea dago. Klaustrotik, leku bitatik sartu daiteke elizara; batak, ehun urteren buruan berreskuratu eta gero, gurutzadurako ezkerreko besoan, elizaren barrualderuntz, tinpanoan, Perz Comendadorrek 1955. urtean sinatutako Santiagoren ondoan, ezkutatuta egon da egurrezko langa baten ostean, eta San Migelen irudia beste leku batera eroanda.

    KLAUSTROA.

    Bizkain, Bermeoko San Frantzisko komentukoagaz batera, zutik dagoan klaustro gotiko bakarra. Gune karratua da (24*24m.), erikuntzaren iparraldeko hegalari itsatsia; XV. mende amaieran eta XVI. mende hasieran eraikitzen da eta 1924-1931 bitartean konponketa batzuk egitan jakoz. Kaletik sartzeko, Aingeruaren atea, XVI. mendeko lehen urteetako sarbide ederra, zeharkatu behar da. Orain, 1900. urte inguruko erretaula bi dagoz, klaustro et elizperako sarbideak, hain zuzen ere. Era berean, hiru hilobi dagoz bertan: bat, XVI, mendekoa, garaipen-arkuan; Francisco Iturribarrriarena, Quintin de Torrek egindakoa, Ortuño de Ugarterena (1634), bere armak batzen dauzan hilarri haundian.

    ELIZPEA.

    Batik bat kanposantua, hau da elizpea, oinplano irregulardun -gitxi gora-behera triangeluarra- eraikuntza ikusgarria da; erdi-puntiko sei arku eusten dabezan ebaketa karratu-kruziformedun zutabe batzuk zehazten dabe bere ingurua. Zutabeetako baten, Tendería kaleruntz, uribilduko armak agertzen dira landuta, jabetza eta patronatuaren sinbolo lez. Elizarako sarbide-atearen gainean ere agertzen dira, orain polikromatuak. Elizpearen eraikuntza XVI. mende amaieran hasten da eta mende baten buruan amaitu.

    SAKRISTIA.

    Gaurkoa, XIX.mende amaierako birmoldaketearen emaitza da. Elizearen azken zatiari dago itsatsita iparraldetik eta gune angeluzuzena da, ardatz alkargangekin; giltzarriak apainduta dagoz eta nerbioak interes nabaridun mentsula figuratibo haundietan zurkaizten dira. Mentsulen gainean, eliza latindarraren lau Aita Santuen irudiak kokatzen dira: San Agustin, San Jeronimo, San Ambrosio eta San Gregorio. Irudi honeek, Guiot de Beaugrantek 1535 eta 1543 bitartean egin ebazan eta 1805. urtean desmuntatua izan zan erretaula nagusian egon ziran. Kurutzean dagoan Kristoren irudi bat ere badago, XVI. mendekoa eta Sortzez Garbiaren olio-mihisea, XVIII. mende hasierakoa. Altzariak, 2000. urtekoak, parrokia ere badan katedraleko sakristiako jardunari jagokozanak dira.

    DORREA.

    Dorrea, elizan sartueran ezkerretara egon izan da beti. Zelanbaiteko zehaztasunaz ezagututako lehenengo dorrea XVIII. mendeko barroko da, eta beste baten ordez jarri izan zan; XIX. mende hasieran lurrera bota eben; honen ordez, trinkoago bat jarri zan eta, hau ere, errautsia izan zan 1874. urtean. Hamaika kanpai ditu, hiru mailatan banatuta; lau dangadazkoak dira eta zazpi iraulketazkoak eta 1890., 1895. eta 1916. urtekoak dira.

    KAPERAK.

    1. Pilarreko Ama Birjinearena
    2. San Antonena
    3. Begoñako Amarena
    4. Santa Luziarena
    5. Alkalako San Diegorena
    6. Pietatearena
    7. Sagrarioarena
    8. Erremedioetako Andra Mari
    9. Santa Marinarena
    10. Karmengo Ama Birjinarena
    11. Bateoarena
    12. San Serafinena
    13. Penitentziala
    14. Maitasunaren Kristorena

    Kaperek, horma-bularren artean kokatuta, barreneko nabeek baino altuera txikiagoa dabe, hasieratik planifikatutako girolako erdialdeko bostek ezik; eliztar dirudunek ordaindu ebezan, berta euren hilobiak jarteko. Kaperen ibilbidea Pilarreko Ama Birjinearenean hasten da, gero, eliza osoan zehar, bira egiteko, erlojuaren orratzen norabideari jarraituz.

    PILARREKO AMA BIRJINEARENA. Angeluzuzena da eta lau nerbiodun gurutzeriaz estaltzen da. Leiho bat dau klaustrora. Erretaula barrokoa da, 1760. urte ingurukoa. Ama Birjinearen irudiak, XVI. mendekoa, XVIII. mendean hartzeb dau gaurko itxurea, zutabeagaz. Dantiago erromes otoizlaria XVIII. mendeko bigarren erdialdekoa da.

    SAN ANTONENA. Sarbide puntaduna da eta nerbio gurutzatu bidun gurutzeria-ganga dauka. Hilobi gotikoa hartzen dau, arkosolioan, Arbietotarrena, XV. mende amaierakoa, letra gotiko ederrena egindako inskripzinoagaz; hildakoak arbelezko blokean grabatuta dagoz. San Antonen XV. mendeko eskultura bat dago.

    BEGOÑAKO AMARENA. Haundienetakoa da; sarbidea puntaduna da, leihioa erdi-puntukoa eta gurutzeria-ganga sinpleaz estaltzen da. Hilobi gotikoa dau, Arana-Basurto senar-emazteena, inskripzino eta apainketa heraldikoagaz. Erretaula barrokoa da, 1700. urte ingurukoa; atikoan Madalenaren irudia dago, 1500. urte ingurukoa, etea erdian Begoñako Andra Marien eskulturea, XX. mendekoa; horman Begoñako Andra Mariaren XVIII- mendeko mihisea ikusi daikegu.

    SANTA LUICIARENA. Berez, giroalkolehenengoa da; sarbidea zertxobait puntaduna da eta gurutzeria-ganga sinplea dau; leiho angeluzuzena dau kaleruntz. Hilobi gotikoa dauka etzunda dagoan pertsonaia ezezagunagaz. Erretaula, XVII. mende erdialdeko da eta Juan de Beaugranten ingurukoek egindako (1545. urte inguruan) SAnta Luciaren eskulturea nabarmentzen da bertan.

    ALKALAKO SAN DIEGORENA. Oinplano angeluzuzen irregularra dau, bost osagaidun gurutzeria erradial behartuagaz; erdiko nabean San Pedro Apostoluaren erliegabea dago. Erretaulea, Alkalako San Diegoren eskulturea eta SAnta Teresaren Transberberazinoaren mihisea XVIII. mende hasierako une desbardinetakoak dira.

    PIETATEARENA. Pentagonala da, guztietatik erregularrenetarikoa, eta bost nerbiodun gurutzeriaz estaltzen da; erdiko giltzarria SAlbatzaile eseriaren irudiaz apaintzen da; puntadun leihatilea dau. Kapera buruan, Pietatearen eskultura ederra aurkitu daikegu, 1642. urte inguruko Gaztelako barrokokoa, askoz beranduagoko polikromiagaz. Jormak, lehen presbiterioko zokaloko horman sartuta egon ziran harrizko hilobi-osagaiez apaintzen dira, XVI: mende erdialdekoak dira eta Juan de Beaugranten ingurukoek eginak.

    SAGRARIOARENA. Jatorrizko itxura eta moldea berreskuratu dira, ahal izan dan neurrian; kristalezko estalkia 2000. urte honetan jarri da, baita XV. mendeko hareharrizko sagrario edo eukaristia-dorrea ere.

    ERREMEDIOETAKO ANDRA MARI. Pentagonala da, gurutzeria erradialduna eta giltzarrian Ama Birjina eseriaren irudia dau. Puntadun leihatillaren bidez argitzen da. Aurreko sasoietako osagaiak aprobetxatuz, XVIII. mendean berreraiki zan erretaula-erlikitegiak honako irudi honeek ditu: Ama Birjina umeagaz, XVII. mendekoa; San Ramon Nonato, XVIII. mende erdialdekoa eta Mesedeetako Ansra Mari, 1700. urte ingurukoa, atikoan.

    SANTA MARINARENA. Erabili barik egon zan hamarkada batzuen ostean berreskuratua eta berreraikia. Oinplano angeluzuzenduna, zuhaitzean arrapala-hartza dauan ezkutua dauka giltzarrian eta harrizko hiobikutxa gordeten dau. Erdiko horman itzitako hutsuneak hildako gotzainen gorpuzkinak hartuko ditu. Tenpluko nabean egon ziran eta barriz aprobetxatutako hilobi-estalkiez betetako zoruak birmoldatutako kapera honi emon gura jakon hilobi-eginkizuna gogoratuazoten deusku.

    KARMENGO AMA BIRJINARENA. Arku zorrotza igaroz sartzen da bertar eta gurutzeria sinpleaz esataltzen da; Santa Luziaren kaperearen diseinu arkitektonikoa dauan hilobi gotikoa dauka, idulkiaren gainean dagoan estilo hispanoflandestarreko Ama Birjineraen irudiagaz (XVI.mende hasierakoa). Karmengo Ama Birjinaren eskulturea XVIII. mende amaierakoa da.

    BATEOARENA. Zabal eta erregularrenetarikoa da, oinplano angeluzuzena, eta arku gurutzatu bik estaltzen dabe. Elizpera zabaltzen dan leihoa erdi-puntukoa da. Aurreko kaperakoaren antzeko hilobi gotiko dau. Kapera honen eginkizun barriak, Bateteoa-Eularistia loturea argiago erakutsiz, bertan bataiarria jartea eragin dau: Ereñoko marmol gorrizkoa da, XVIII. mende erdialdekoa.

    SAN SERAFINENA. Oinplano angeluzuzenduna, guztietatik txikiena da; gurutzeria-ganga sinpleaz estaltzen da. Aurrekoen antzekoa dan hilobi gotikoaren aldamen baten kokatzen da San Serafinen irudia; 1840. urte inguruko eskultura neoklasikoa da.

    PENITENTZIALA. Oinplano angeluzuzenduna, sarbidea arku karnapelezkoa da eta ebanjelarien zeinuak dabezan mentsuletatik ataraten dan izardun gurutzeriaz estaltzen da; leihoburudun leihoa dau. Goitik behera barritu zan 1867. urtean. Bere eginkizuna bete dira altzariak ipinteko.

    MAITASUNAREN KRISTORENA. Elizearen oinaldean kokatuta, XX. mendeko erretaula neogotikoa dauka, lau ebanjelarien eta kurutxe bideko hamabi egonaldien erliebeekin, eta Maitasunaren Kristoaren irudiagaz; Guiot de Beaugrantek, 1543. urte inguruan, egina dala dirudi; kapera ixteko, burdinesi neorenazentista aberatsa dauka.

    SANTIAGO`S CATHEDRAL (Bilbao)

    SANTIAGO`S CATHEDRAL (Bilbao)

    1. The building
    2. The church
    3. Triforium
    4. Windows
    5. Choir
    6. Entrance
    7. Cloister
    8. Porch
    9. Sacristy
    10. Tower
    11. Chapels

    The oldest church in Bilbao, Santiago (St James) is the seat of the parish of the same name and has been the city`s Cathedral ever since the Diocesis was created fifty years ago.

    A cathedral is the main church of a diocesis, the bishop`s church in fact, where the spiritual overseer of each local church presides over the solemn rites of worship as the representative and head of clegy and faithful alike.

    THE BUILDING

    The present building stands on the site of two previous churches (the first pre-1300 AD) and is the result of a long period of accumulation during which various elements were added to the main body of the church, including the porch, sacristy and tower. Work on the building began at the end of the 14 century and progressed slowly until the mid 15 century (triforium and retrochoir with its five central chapels). Work continued on the chapels in the chevet in the second half of the 15 century. The aisles, also started in the 15 century, where not completed until well into the 16 century. Both the closier and the main entrance to it, known as the Angel Gate, date from around this time. With the main Gothic body of the church complete, the building was later enhanced with an impressive Renaissance porch. The second half of the 19 century saw renewed activity; walls and vaults were redone, the sacristy rebuilt and the main façade, complete with tower and spire, reformed. The cloiter was renovated in the 20 century and the church as a whole has been largely refurbished in the last few years.

    THE CHURCH.

    The 51.5 by 22.3 metre. The church has a major central nave with two narrower lateral naves, or aisles, with aligned transept and a retrochoir housing five chapels. More chapels, set in the spaces between buttresses along the aisles, were added to the original nucleus later. The difference in height between the 22.5 metre high central nave and the accompanying lower aisles can only be appreciated from the interior of the church. Like much Gothic architecture in the Basque Country, the church itself seems rather abrupt, being one section short. Inside the church, the burnt or streaky wine coloured sandstone bond is regular throughout. outside, a slightly different bond was used on the beautiful white façade and tower. Structural support is provided by free-standing pillars and half-pillars set against the outer walls. Althugh the vaulting displays a wide variety of Gotic ribbing, the keystones are fairly uniform. The dates 1867 and 1868 are painted on two keystones in the central nave, making the restoration, to which the dates 1997 and 2000, in the smaller figures, have now been added. Apart from the walls and internal support elements, the dome also rests on buttresses, they certainly give the impression of strength and sturdy reliability.

    WINDOWS.

    The Gothic spirit is alive and well in the church`s twenty windows. The staines glass usedin the rose and other windows were installed at two different times during the 19 century. Most of the chapels boast small stained-glass windows, some of which are quiet new; the slits opened into the walls to illuminate the aisles are now bricked up and covered over with alabaster.

    CHOIR.

    Santiago was originally just a parish church, which explains why the choir is not set in the central area on the gorund floor, as is usual in a cathedral, but is to be found over the main entrance in the last section of the nave. A classical Pellerin-Uys organ from Dax in France, bearing the name of famed local composer Jusús Guridi, was built and installed in 2000.

    ENTRANCE.

    The entrance under the choir is a pointed arch set in a major neo Gothic façade on the site of an earlier 17 century dootway. The other acces, under the porch, is monumental in scale and is one of the most interesting of its kind in the Gothic style in Vizcaya. Some remarkable reliefs decorate the archivolts; facing the interior, the tympanum houses Francisco Arizmendi`s carving of the Inmaculate Mary, circa 1783. Follwing the recent reforms, one can now enter the church from the cloister by two different accesses. One, restored after more than one hundred yeats, is set in the left arm of the transept; the tympanum houses Pérez Comendador`s 1955 image of Santiago (St. James). The other, adjacent to the entrand¡ce to the sacristy, was hidden for three hundred year behind a huge wooden gate bearing an image of St. Michael.

    CLOISTER.

    Apart from the convent of St.Francis in the fishing port of Bermeo, which overlooks the Bay of Biscay, the cloister at Santiago is the only fully preserves one remainig in Vizcaya. Built in the late 15 and early 16 centuries, and altered slighty in the years from 1924 to 1931, the square, 24 by 24 metre cloister hugs the main building`s northem flank. The cloister is entered from the street through the recently renovated Angel Gate, a highly attractive access dating from the early 16 century. At present it houses two turn-of-the-century reredoses originally set into either end of the transept arm, where they effectively blocked off the exits from the transept to the cloister on one side and to the porch on the other. Three tombs are also to be found there. One, in the shape of a triumphal arch, is from the 16 century. The second, the work of Basque artist Quintín de la Torre in 1957, is the tomb of Francisco Itubarria. The third, Ortuño de Ugarte`s, is a huge slab of stone bearing his arms. Dating from 1634, it was transferrd from its original emplacement inside the church.

    PORCH.

    The cementery par excellence, the porch is a spectacular construction with a rather irregular, almost triangular floor plan. The perimeter is marked by square-cruciform pillars supplrting six round arches. the arms of the Villa, or Boruogh, of Bilbao appear on one of the pillars, facing the "calle Tendería", symbolism of the city`s possession and patronage of the church. A polychromed version of the arms can also be seen atop the door into the church. Construction work on the porch was started in the late 16 century and was finally completed a century later.

    SACRISTY.

    The present sacristy is the result of remodelling undrertaken in the late 19 century. Attached to the last section of the church on its northem side, the sacristy is rectangular and runs perpendicular to the main body of the church. It is divided into three sections, each accompanying vault having a decoreted keystone and ribbing that springs from interesting large figurative brackets. The brackets also hold carvings of the four Holy Fathers of the latin church, Sts. Agustine, Jerome, Ambrose and Gregory, wich originally belonged to the main reredos created by Guiot de Beaugrant between 1535 and 1543 and dismounted in 1805. There is also a 16 century Christ on the cross and an oil painting of the Inmaculate Conception from the first half of the 18 century. The functional forniture installed during the recently completed renovation work responds to the needs of a sacristy of a Cathedral that doubles as a parish church.

    TOWER.

    The tower has been sited to the left of the church entrance ever since the main building was completed. The earliest tower for which relatively reliable informetion is available is the Baroque version from the 18 century, which replaced an older model. The Baroque tower was demolished in the early 19 century to make way for a newer, very solid looking affair that was itself demolished in 1874. The present tower has eleven bells on three levels installed in sucessive stages in 1890, 1895 and 1916.

    CHAPELS.

    1. Chapel of the Virgin of the Pilar
    2. Chapel of St. Anthony
    3. Chapel of our Lady of Begoña
    4. Chapel of Santa Lucía
    5. Chapel of Saint Diego of Alcalá
    6. Chapel of the Pietá
    7. Chapel of the Sagrario
    8. Chapel of our PerpetuaL Help
    9. Chapel of Santa Marina
    10. Chapeel of the Virgen del Carmen
    11. Chapel of the Baptism
    12. Chapel of San Serafín
    13. Penitential Chapelç
    14. Chapel of the Cristo del Amor

    Except for the five in the retrochoir included in the original plans, the chapels installed between the buttresses are lower than the side naves or aisles. All were financed by wealthy parishioners who were later buried there. The following tour of the chapels starts in the Chapel of the Virgen del Pilar ( tha Virgin of the Pillar), and moves clockwise around the church.

    CHAPEL OF THE VIRGIN OF THE PILAR. A rectangle with a four ribbed-vault. The window gives onto the cloister; the reredos dates from circa 1760. The 16 century image of the Virgin Mary acquired its present form, with pillar, two centuries later. The pilgrin Santiago, seen praying, dates from the second half of the 18 century.

    CHAPEL OF ST. ANTHONY. The entrance is via a pointed arch into a chapel with a two-ribbed cross vault housing a late 15 century Gothic tomb, set into an arched cell knoen as an arcosolium, bears an inscriptio in Gothic script; the dead are sculpted in a block of slate. A late 15 century carving of St,Anthony is also on view.

    CHAPEL OF OUR LADY OF BEGOÑA. One of the largest in the chuch, the chapel is entered via a pointed arch. With a round arched window and a simple cross vault, the chapel contains the Gothic sepulchre of a married couple, Arana-Basurto, Bearing an inscription and heraldic decoration. The reredos is Baroque, from around 1700; the attic houses a carving of Mary Magdalene from 1500 and, in the centre, a 20 century carving of the Virgin of Begoña, also depicted on the 18 century painting on the chaple wall.

    CHAPEL OF SANTA LUCIA (St,lucy). Strictly speaking the first of the retrochoir group of chapels, the Chapel of Santa Lucia has a slightly pointed access, a simple cross vault and a rectangular window looking onto the street. The Chapel houses a Gothic tomb; the identity of the occuopant remains unknown. A carving of St. Lucy, circa 1545, attributed to the circle of Juan de Beaugrant, is the most outstanding feature of the mid 17 century reredos.

    CHAPEL OF SAINT DIEGO OF ALCALÁ. this chapel is an irregular rectangle with a radial vault; the central keystone bears a relief of St. Peter the Apostle. The reredos, the carving of San Diego de Alcalá and the oil painting of the Transverberation (or piercing of the heart) of St. Teresa, are all from the first half of the 18 century.

    CHAPEL OF THE PIETÁ. One of the most regular of all, the chapel has a vault of five ribs with a keystone bearing the seated figlure of the Saviour. As its name suggests, the cahpel is dominated by the super carved Spanish Baroque Pietá, circa 1642, with polychrome added a good deal later. The walls have some mid 15 century stone funerary decorations, originally embedded in the base of the chancel, attributed to the circle of Juan de Beaugrant.

    CHAPEL OF THE SAGRARIO (Sacrarium or sanctuary). As far as possible, the Chapel`s original form and aspect have been respected. Both the glass covering and tha 15 century sandstone sacrarium or eucharistic tower were installed in the current year 2000.

    CHAPEL OF OUR LADY OF PERPETUAL HELP. This pentagonal chapel has a radial vault with a keystone bearing the image of a seated Virgin. It is lit by a small pointed window. The reredos-reliquary, reconstructed in the 18 century using elements from this and previous centuries, features a 17 cebtury image of the Virgin with Child, a mis 18 century image of St. Román nonato and the Virgen de la Merced (Our Lady of Mercy), from around 1700, in the attic.

    CHAPEL OF SANTA MARINA (also known as Margaret). Restored and reconstructed after falling into disuse some decades afo, this rectangular chapel has a keystone with a small coat of arms with bear rampant and tree. It also retains a sapulchral urn. Tha space in the central wall will be used to house the remains of deceased bishops. Covered with slabs from tombs originally in the nave, the flooring is designed to suggest the chapel`s future function.

    CHAPEL OF THE VIRGEN DEL CARMEN (Our Lady of Mt. Carmel). Entered by a pointed arch, the chapel is set a simple cross vault and contains a Gothic tomb that echoes the architectural design of the Chapel of Santa Lucia, with an early 16 century Virgin on a pedestal in the Hispano-Flemish style. the carving of Our Lady or Mt. Carmel dates from the late 18 century.

    CHAPEL OF THE BAUTISM. One of the broadest and most regular of all, this rectangular chapel is set under two crossed arches. The round arched window opens onto the porch. The Gothic tomb is similar to the one in the preceding chapel. In line with its new function of highlihting as clearly as possible the relationship between Baptism and the Eucharist, the chapel now boasts a baptismal font from the mid 18 century, executed in red marble from the local quarries at Ereño.

    CHAPTEL OF SAINT SERAFÍN (St, Seraphin). This rectangular chapel, set under a simple cross vault, is the smallest of all. A neo-Classical carving of St. Seraphin, circa 1840, can be seen next to a Gothic tomb that closely resembles the others in the church.

    PENITENTIAL CHAPEL. This rectangular chapel, approached via a basket-handle arch, is set under a star vault springing from brackets bearing the symbols of the Evangelists. Lit by a lintelled window, the chapel underwent extensive reform work in 18i6i7 and has now been furnished in line with current liturgical cirteris to ensure it fulfils its function.

    CHAPEL OF THE CRISTO DEL AMOR (Christ of love). Located at the far end of the church near the main entrance, the chapel boasts a 20 century noe-Gothic reredos with reliefs of the four Evangelists and the 14 Stations of the Cross, together with a superb carving of the Christ of love, circa 1543, attributed to Guiot de Beaugrant. A fine noe-Renaissance gate off the chapel.

    SAN NIKOLAS ELIZA

    SAN NIKOLAS ELIZA

    1. Eraikina
    2. Altzariak

    Asko dira San Nikolas Elizaren merezimendu artistikoak. Alde batetik, eraikinaren monumentaltasuna eta originaltasuna tipologikoa, beste alde batetik, agertzen duen hirigintzazko zentzua, kokaturik baitago hiribilduko pasealeku zaharrean, ahaztuta utzi gabe bere altzarien kalitatea, Euskal Herri osoko rococo estiloko eskultura - multzo garrgantzitsuenetakoa agertzen baitu.

    ERAIKINA.

    Elizaren eraikuntza 1743. urtean hasi zen, eta hamahiru urte geroago, 1756.ean, inaguratzen zen arrandiatasunez.

    Elizaren altxatuan Ignacio Ibero Loiolako maisuaren planoei jarraitu zitzaien. Maisu horrek oso planteamendu original eta garairako modernoa proposatu zuen: gurutze greziar bat lauki batean inskribatua, gangaz estalia eta kapera eta sakristiarako angelu hilak zituela. Gainera, bere euspen-sistema sendoaren lau oktogonoak hustu egiten dira exedrak -erdi puntuko nitxoak- eginez erretaulak hartzeko xedez.

    Ganga, zortzi kasko dituena, zortzialdeko prisma handiaren eran ageri da kanpoaldetik,tenpluaren bolumen guztial feratzen da erlojuaren inguru koskatuzko kanpandorrearen eta fatxadaren ardatza markatzen duen kanpaiaren atzetik.

    Fatxada irizten zaio berezko fatxadak eta alboetako bi dorre - arkupe bertikalek osatzen duten multzori, oso formula ugari ez dela Euskal Herrian. Dorreen mastak eta erdiko aldea berdindurik daude pulpitu edo konjuratokiak (balkoitxo konbexoak) dituen balkoi korritu batean eraginez. Lerro honen gainean altxatzen dira kanpandorreak, zokaloa, kanpai gela, ganga eta linterna dituztenak. Sarrerako tinpanoak -1891 ean birlanduak- brontzezko eskultore katalanaren obra dena. Dorreen arkupeak tenpluaren luzerako atarteen aurrealde dira, baina ezkerraldekoa soilik da jatorrizkoa.

    San Nikolas elizaren proposamena, oso indartsua eta urria, hareharrizko euspen sisteman oinarritzen da, gangaren espazio konkabo handiko bi erregistrotan, eta ganga horrek antolaketa orokorrean betetzen duen egiteko nagusian ere. Gurutze erako formula zentralizatua da, XIX. mendean Euskal Herrian emaitza bikainak izango zituena, ordurako estilo neoklasikoan.

    ALTZARIAK.

    Bilboko erregimentuak -bertako elizen berezko eredu- tenpluaren proiektu handigura errematatu nahi izan zuen altzari egokiez hornituz. Horretarako, programa homogeneo bat enkargatu zuen Madrilen, rococo estiloko eta egitura polikromatu gabeko bost erretaulaz osatua. 1754an, Juan Pascual de Menak, agian orduko eskultorerik onenak, hartu zuen egiteko ardura.

    Erretaulak irudi eta erliebez beterik daude, baina hauek badaude, ordea, polikromaturik. San Nikolas, Pietatea -Bilboko Aste Santuko oso prozesio irudi garrantzitsua-, San Krispin eta SAn Krispiano, San Blas eta San Lazaroren izenak dituzte. Titularrez gainera, erretaula nagusian eta bigarren mailakoetan -elkarren berdinak direnak- eskultura bikote adierazkor eta xehetasunez eginak eta medailoiak kokaturik daude. Ikonografia osatzen dute José López Perellaren pinturak - kalitate txikiagokoak-. Rococo estilo garbi-garbiko altzarien trazatzailea Diego Martinez de Arce izan zen.

    Elizaren oinetan kokaturiko kaperetan badira beste bi erretaula polikromatu, rococo estilokoak; batak Guadaluperen irudi pintatua duela eta besteak Ama birjinaren ikustaldiaren erliebe samurra.

    <H1>ÉGLISE DE SAN NICOLÁS</H1>
    1. Edifice
    2. Mobilier

      L´église de San Nicolás a beaucoup de mérites artisques. D´un côte, la monimentalité et l´originalité typologique de l´édifice. d´un autre côte, son sens urbain grâce à son placement sur l´ancienne promenade de la ville, sans oublier la qualit´r de son mobilier, un des ensembles de sculpture rococo plus important de tout le pays Basque.

      EDIFICE.

      La construction de l´église a commencé en 1743 et treize ans plus tard, en 1756 l´inaguration se faisait en grande solemnité.

      Pour la construction on a suivi les plans du maître de Loyola, Ignacio Ibero, qui proposa un plan très original et moderne pour l´époque: une croix grecque placée dans un carré, couverte d´une coupole et angles morts destimés aux chapelles et à la sacristie. Pas ailleurs, les quatre octogones de son système de support se vidaient avec des exédres -niches en plein cintre- pour accueillir les retables.

      La coupole, de huit casques, apparait de l´extérieur en forme de grand prisme octogonal, hiererchisant tous les volumes du temples. Malgré tout, elle est essez cachée par le clocheton de l´horloge et de la cloche aux contours découpés qui marque l´axe de la façade.

      La façade se compose de lénsemble de celle-ci et des tours portiques verticales qui flanquent, style peu fréquent au Pays Basque. Les flèches des tours et la partie centrale sont parcourues par un balcon avec ambons (petits balcons convexes). Au-dessus se trouvent les clochers avec leur soubassement, la salle des cloches, la coupole et le lanternon. Le tympan de láccès -retaillé en 1891- abrite un très beau relief en bronze du sulpteur catalan Josep Llimona. Les portiques des tours donnent départ aux porches tout au long du temple, mais seulement celui de gauche est originel.

      Le style de San Nicholás, très puissant et austère, s´appuie sur le système de support en pierre sablonneuse sur deux registres du grand espace concave de la coupole, et sur le rôle prépondérant que celle-ci joue pour la distribution générale. Il s´agit d´une formule centralisée en forme de croix qui à la suite donnersit déxcéllents résultats au Pays Basque au cours du XIXe. siècle, en style déjà néoclassique.

      MOBILIER.

      Le conseil municipal de Bilbao-patron naturel de ses églises-a voulu achever lámbitieux project du temple en le dotant d´un mobilier en consonnance.

      Puor cette raison, la ville commanda à Madrid un programme homogène formé par cinq retables rococos avec la structure sans polychromer. En 1754 Juan Pascual de Mena, sans doute le meilleur sulpteur du moment, sést engagé à les réaliser.

      Les retables sont chargés d´images et reliefs qui, elles, sont polychormées. Il ont des advocations à San Nicolás, Piedad -très importante image processionnelle de la Pâques de Bilbao-, San Crispin et San Crispiano, San Blas et San Lázaro.

      À part des titulaires du retable principal et des inférieurs -similaires entre eux- il y a d´expressives et minutieuses paires de sculptures et médaillons. L´iconographie est complétée par les peintures -de qualité inférieure- de José López Perella. Le créateur du très pur mobilier rococo était Diego Martínez de Arce.

      Il y a deux retables rococos polychromés dans les chapelles situées à l´entrée de l´église, l´un avec l´advocation peinte de Guadalupe, et l´autre avec un tendre relief de la Visitation.

      CHURCH OF SAN NICOLÁS

      CHURCH OF SAN NICOLÁS

      1. The building
      2. Furnishings

      From the architectural point of view, the church of San Nicolás can truthfully be described as particulary successful. The scale and originality of the building, the careful siting next to the city`s old and much-used public parade, and the quality of the interior decoration and furnishings make San Nicolás one of the most important Rococo attractions anywhere in the basque Country.

      THE BUILDING.

      Construction work on the church began in 1743. The finished product was solemnly consecrated fifteen years later, in 1756.

      Local maestro Ignacio Ibero was responsible for the church`s highly original design. The Greek cross set in a square, crowed with a dome and with several angles set aside for chapels and sacristy was very advanced for the time. Further, exhedras-round-arched niches- are set into the four octagons of the splendidly resolved system of columns to provide the perfect setting for reredoses.

      On the outside, the eight-sided dome, shaped like an octogonal prism, sets the other volumes and masses of the church in order, despite being partially camouflaged by the foreshortened clock and bell tower marking the façade`s axis.

      In this case, the term "façade" applies to the whole front of the church as well as the two vertical flanking portico-towers, a most unusual combination in the Basque Country. A balconi with ambos or pulpits faces across the towers and the central part of the façade. The bell towers -complete with plinth, bell chamber, dome and lantern- seem to rest on this line. The tympanum over the main access -reworked in 1891- has a superb bronze relief by Catalan sculptor Joshep Llimona. The porticoes of the towers give access to porches running along the entire church, although only the one on the left was actually part of the original design.

      San Nicolás powerful austerity is based on sandstone columns in two registers of the large concave area of the dome, and on the leading role taken by the dome in the general organisation of the centralised cruciform design employed here was to give some excellent results in the Basque Country in what had by then developed into the neo-classical style.

      FURNISHINGS.

      Bilbao`s town council -the natural patron of its churches- was particulary interesed in giving this ambitious project the kind of interior furnishings it deserved.

      To this end, the council looked to Madrid for a sculptor to do a series of five Rococo reredose with their structures to be left unpolychromed. In 1754, Juan Pascual de Mena, perhaps the best sculptor at the time, agreed to do the series.

      The reredoses, full of images and reliefs which are polychromed, are dedicated to St. Nicholas, a Pieta -a particularly important image in the Holy Week processions in Bilbao- Sts. Crispin and Crispiano, St. Blase and St. Lazarus. Apart from the presiding saints, the high altar reredos and the smaller ones -all the same- also have some meticulously detailed and very expresive pairs of sculptures and medallions. A number of paintings of lesser quality, by José López Perella, complete the roll call of images. The pure Rococo church furnishings were designed by Diego Martínez de Arce.

      There are two other polychromed Rococo reredoses in the chapels of the church. One has a painted dedication to the Virgin of Guadeloupe and the other is an attractive relief showing the Visitation scene.

      IGLESIA DE SAN NICOLÁS

      IGLESIA DE SAN NICOLÁS

      1. Edificio
      2. Mobiliario

      Los méritos artísticos de la iglesia de San Nicolás son muchos. Por un lado la monumentalidad y originalidad tipológica del edificio, por otro su sentido urbano al ubicarse en el antiguo paseo cívico de la villa, sin olvidar la calidad de su mobiliario, uno de los conjuntos de escultura rococó más importante de todo el País Vasco.

      EDIFICIO.

      La construcción de la iglesia se inició en 1743 y trece años después, en 1756, se inaguraba con gran solemnidad.

      En su alzado se siguieron los planos del maestro de Loyola Ignacio Ibero, quien propuso un planteamiento muy original y moderno para la época: una cruz griega inscrita en un cuadrado, cubierta con cúpula y ángulos muertos destinados a capillas y sacristía. Además, los cuatro ochavos de su solvente sistema soportante se vacían con exedras -nichos en medio punto- para acoger retablos.

      La cúpula, de ocho cascos, se manifiesta por fuera en forma de gran prisma ochavado, jerarquizando todos los volúmenes del templo. Sin embargo queda bastante camuflada por la espadaña de contornos recortados del reloj y la campana que marca el eje de la fachada.

      Por fachada se entiende el conjunto de ésta propiamente dicha y las dos torres-pórtico verticales flanqueantes, fórmula poco frecuente en el País Vasco. Los mástiles de las torres y el área central están enrasados por una balconada corrida con ambones o conjuraderos (balconcillos convexos). Sobre esta línea se desarrollan los campanarios con su zócalo, la sala de campanas, la cúpula y la linterna. El tímpano del acceso -relabrado en 1891- acoge un bellísimo relieve en bronzr del escultor catalán Josep Llimona. Los pórticos de las torres frentean porches a la largo del templo, pero sólo el de la izquierda es original.

      La propuesta de San Nicolás, muy potente y austera, se apoya en el sistema soportante de piedra arenisca en dos registros del gran espacio cóncavo de la cúpula, y en el papel preponderante que ésta juega en la ordenación general. Se trata de una fórmula centralizada cruciforme que daría excelentes frutos en el País Vasco en el siglo XIX y en estilo ya neoclásico.

      MOBILIARIO.

      El regimiento de Bilbao -patrón natural de sus iglesias- quiso rematar el ambicioso proyecto del templo dotándolo de un mobiliario en consonancia.

      Para ello encargó en Madrid un programa homogéneo formado por cinco retablos rococós con la estructura sin policromar. En 1754 Juan Pascual de Mena, acaso el mejor escultor del momento, se comprometió a realizarlos.

      Los retablos van cargados de imágenes y relieves que sí llevan policromía. Levan las advocaciones de San Nicolás, Piedad -importantísima imagen procesional de la Semana Santa bilbaína-, San Crispín y San Crispiano, San Blas y San Lázaro. Aparte de los titulares en el retablo mayor y en los menores -iguales entre sí- se estacionan expresivas y minuciosas parejas de esculturas y medallones. Completan la iconografía las pinturas -de calidad inferior- de José López Perella. El Tracista del purísimo mobiliario rococó fue Diego Martínez de Arce.

      En las capillas situadas a los pies de la iglesia hay otros dos retablos rococós policromados, uno con la advocación pintada de Guadalupe, el otro un dulce relieve de la Visitación.

      IGLESIA DE LOS SANTOS JUANES

      IGLESIA DE LOS SANTOS JUANES

      1. Edificio
      2. Mobiliario

      La expulsión de los Jesuitas en 1767 puso en manos del ayuntamiento de Bilbao las instalacines del colegio de San Andrés, ubicado en el Portal de Zamudio. La residencia con su patio de arcadas se destinó a funciiones asistenciales y a la iglesia se trasladó, desde el barrio de Ibeni, la parroquia histórica de los Santos Juanes.

      Perfectamente restaurade tras las inundaciones de 1983, la iglesia se revela como un notable templo de estilo barroco de la fase clasicista y como un verdadero museo por la cantidad y calidad de su mobiliario.

      EDIFICIO.

      En 1622 se iniciaban las obras de la iglesia según planos del jesuita Padre Ramírez y veinte años después se terminaba la parte zaguera excluido el crucero que, junto a la capilla mayor, fue contratado en 1673 por Manuel Ceballos y Mateo de Río, canteros montañes.

      Una reforma de comienzos del S.XX modificó el planteamiento original de edificio cruciforme con capillas bajas al comunicar éstas a modo de naves laterales. Lo que no se alteró fue la peculiar formulación de la tribuna adintelada asomada a la iglesia por encima de las capillas, enlazando en coro con el crucero y la cabecera.

      Los méritos artísticos del edificio comienzan en la propia fachada formulada en tres calles. La central, doble de ancha y de alta, se enlaza con las laterales mediante aletones cóncavos. Todo el nivel bajo central está ocupado por un solemne acceso con paso de medio punto entre pares de columnas dóricas que sostienen un entablamento de ese orden y frontón triangular que inscirbe un espejo y va cargado con pináculos. El cuerpo superior combina una ventan adintelada con frontón semicircular y dos escudos: el original del fundador Domingo de Gorgolla y el de los Borbonesn sustituyendo a otro. El remate general repite las formas del frontón del acceso. Las laterales son muy sencillas con dos ventanas adinteladas superpuestas para los trmos zagueros de las capillas bajas y tribunas. En los extrmos lucen mucho unos pináculos piramidales de bastante tensión vertical.

      Los focos de luz más importantes son las ventanas termales -semicirculares con dos parteluces verticales- que se abren en el crucero de mediodía y por encima de las tribunas de ese lado. Al Norte el templo es ciego al llevar adosado el claustro por ese lado.

      La iglesia se cubre, como era moda en el siglo XVII, con bóveda de albañilería de lunetos con decoración de diedros y otras figuras geométricas en los cascos, y con una cúpula sumamente rebajada enriquecida con escamas radiales sobre el crucero. Apenas abarrocan esta fórmula algunos anagramas y los casetones de los arcos estructurales que ayudan a generar las pechinas en las que se asienta la cornisa-base de la cúpula. Fue realizada a partir de 1675 por el albañil Francisco Elorriaga.

      El padre Ramírez recibió el mandato de trazar la iglesia en 1617. Es un desconocido, pero a juzgar por su trabajo debió de ser proesional muy preparado que, sin duda, dominaba bien la fórmula del templo al modo jesuítico ensayado en el siglo anterior en Castilla: Villagarcía, Palencia, Valladolid. De este tipo de iglesias de jesuitas, Bilbao ofrece un destacado ejemplar.

      MOBILIARIO.

      Varios retablos barrocos conforman el amplio catálogo de muebles de la iglesia. El mayor. barroco naturalista de finales del S.XVII, resulta espectacular con sus columnas salomónicas cargadas de ucas, y pinturas. De ese mismo estilo y época son seis retablos de las capillas, mietras que los dos más próximos a la entrada son del S.XVIII: el del Sagrado Corazón de interesante tipología y el de San Rafael protorrococó.

      Sede de la histórica Cofradía de la Vera Cruz, en el crucero de la iglesia se exponen el Cristo titular, de mediados del S.XVI y muy puro producto del imaginero Juan de Beaugrant, y la Dolorosa, de vestir, obra del S.XVIII del escultor levantino Raimundo Capuz.

      Más antiguo que ellos, de hacia 1500, es el Cristo del Humilladero, talla hispanoflamenca de tamaño grande situada en la primera capilla a la derecha de la entrada. Durante siglos estuvo en el desaparecido humilladero de Bilbao.

      JOAN SANTUEN ELIZA

      JOAN SANTUEN ELIZA

      1. Eraikina
      2. Altzariak

      Jesuitak 1767. urtean kanporatu zituztenean Bilboko udalaren eskuetan geratu ziren San Andres ikastetxearen instalazioak, Zamudioko Atean kokaturik zeudenak. Egoitza eta bere arkupe-patioa sorospen funtzioetarako erabili zen, eta elizara aldatu zen, Ibeni auzotik, Joan Santuen parrokia historiakoa.

      Erabart zaharverrituta egonik, 1983ko uholdeen ondoren zaharberrituta, eliza ageri zaigu barroko estiloko tenplu bikaina denez, fase klasizistakoa, baita benetako museoa denez ere, hainbat eta hain dira kalitate handikoak bere altzariak.

      ERAIKINA.

      Elizaren lanak hasten ziren 1622. urtean Aita Ramírez jesuitaren planoen arabera, eta hogei urte geroago amaitzen zen atzeko aldea, gurutzadura izan ezik, parte hau, kapera magusiarekin batera, Manuel Ceballos eta Mateo del Rio Santander aldeko harginek kontratu baitzuten 1673. urtean.

      Erreforma batek, XX. mendearen hasierakoak, aldatu egin zuen kapera baxudun eraikin gurutze-formakoaren jatorrizko planteamendia, kapera horiek elkartu beitzituen alboko nabeak bailiran. Ez zen aldatu, ordea, kaperen gainetik elizara irteten den tribuna ataburuairearen foormulazio berezia, korua gurutzadurarekin eta burualdearekin lotzen dituena.

      Eraikinaren merezimendu artistikoak fatxadan bertan hasten dira, hiru kaletan formulaturik dagoela. Erdikoa, besteen zabalera eta altuera bikoitzekoa, albokoekin latzen da horma-hegats konkaboen bitartez. Erdiko behe-maila guztia sarrera itzaltsu batek okupatzen du, erdi-puntuko igarobidea duela zutabe doriko bikoteen artean, ordena horretako taulamendu bati eta ispilu bat bildu eta pinakuluz beterik dagoen frontoi triangeluar bati eusten dieten zutabeen artean. Goialdeko zatiak frontoi erdizirkularrezko dinteldun leiho bat eta bi armarri biltzen ditu: jatorrizkoa Domingo de Gorgolla fundatzailearena eta, beste baten ordez, Borbon etxekoa. Erremate orokorrak sarrerako frontoiaren formak errepikatzen ditu. Albokoak oso sinpleak dira, gainezarritako bi leiho dinteldun dituztela kapera baxuen eta tribunen atzealdeko tarteetarako. Muturretan oso nabarmen gertatzen dira pinakulu piramidal batzuk, nahiko tentsio bertikala agertzen dutenak.

      Hegoaldeko gurutzaduran eta alde horretako tribunen gaunetik irekitzen diren leiho berogarriak -erdizirkularrak eta bi mainel bertikal dituztela- dira argiune garrantzitsuenak. Iparraldean tenplua itsusia da, alde horretatik erantsita baitu klaustroa.

      Estaltzen da eliza, XVII.mendean moda zenez gero, gangatilezko igeltserotzako gangaz, kaskoak diedro eta bestelako figura geometrikoez dekoraturik daudela, eta kupula guztiz beheratu eta gurutzaduraren gaineko ezkata erraldiez aberastu batez. Ozt-ozta barrokatzen dute formula hori anagrama batzuek eta agiturazko arkuen kasetoiek, kupularen erlaiz-oinarria finkatzen deneko petxinak eratzen kaguntzen dutenek. Francisco Elorriaga igeltseroak ezin zuen 1675etik aurrera.

      Aita Ramírez 1617an jaso zuen eliza taxutzeko agindua. Ezezaguna da, baina bere lanari begiratuz gero, oso profesional prestatua izan bide zen, eta, inondik ere, ongi menperatzen zuena jesuiten erako tenpluaren formula, aurreko mendean Gaztelan erabilia zena: Villagarcía, Palentzia, Valladolid. Jesuiten erako eliza mota honetako lagin nabarmena eskaintzen du Bilbok.

      ALTZARIAK.

      Erretaula barroko batzuek osatzen dute elizako eltzarien katalogo ugaria. Handiena, XVIII. mede amaierako barroko naturalista, ikusgarri gertatzen da, bere mahatsez eta pinturez beteriko zutabe salomondarrekin. Estilo eta garai horietarakoak dira kaperetako sei erretaula, baina XVIII. mendekoak dira, ordea, sarreratik, hurbilen dauden biak: Bihotz Santuarena, tipología intersgarria agertzen duena, eta SAn Rafaelena, protorrococó estilokoa.

      Vera Cruz ix+zeneko kofradia historikoaren egoitza izanda, elizaren gurutzaduran erakusten dira Kristo titularra, XVI. mendearen erdi aldekoa eta Juan de Beaugrant irudigilearen oso lan purua dena, eta Ama Birjina Nahigabetua, janztekoa, XVIII. mendekoa eta Raimundo Capuz eskultore sortaldetarrak egina.

      Horiek baino zaharragoa dugu Gurutzetokiko Kristo irudia, 1500 ingurukoa, tamaina taila hispaniar-flandestarra, sarreraren eskuialdeko lehenengo kaperan kokaturik dagoena. Hainbat mendetan Bilboko gurutzetoki desagertuan egon zen.

      ÉGLISE DE LOS SANTOS JUANES

      ÉGLISE DE LOS SANTOS JUANES

      1. Edifice
      2. Mobilier

      L´expulsion des Jésuites en 1767 plaça entre le mains de l´hotel de Ville de Bilbao les installations du collège de San Andrès, situé à Portal de Zamudio. La résidence, avec sa cour d´arcades se destina a des fonctions d´assistence et la paroisse historique des Santos Juanes du quartier de Ibeni fut manée à l´église.

      Parfaitement restaurée après les innondations de 1983, l´église se révéla comme un temple notable de style baroque de l´époque classissiste et comme un vrai musée par l´ímportante quantité et qualité de son mobiler.

      EDIFICE.

      Les travaux commencèrent en 1622 d´après les plans du Jésuite Padre Ramírez. Vingt ans plus tard la partie de derrière érair achevée, sauf la croisière de transept qui, de même que la chapelle principale, fut commandée en 1673 aux tailleurs de pierre Manuel Ceballos et Mateo del Río.

      Au début du XXe. siècle, une réforme a modifié l´idée originale d´édifice cruciforme avec basses chapelles, en faisant communiquer celles-ci comme des vausseaux latéraux. La particulière forme de la tribune avec arc déprimé qui se trouce por dessus les chapelles n´a pas été touchée. Elle enlace le choeur avec le transept et le chevet.

      Les mérites artistiques de l´édifice commencement par la façade, formée par trois chemins, Celui du centre, deux fois plus large el plus haut, enlace les latéraux au moyen d´ailes concaves. Toute la partie centrale basse est ocuppée par un solemne accès avec passage en plein cintre entre des paires de colomnes doriques qui soutiennent un entablement du même ordre et un fronton triangulaire avec miroir et chargé de pinacles. Le corps supérieur est percé dúne fenètre avec arc déprimé, fronton en demicercle et deux écussons: l´original du fondateur Domingo de Gorgolla et celui des Bourbons qui en remplace un autre. L´achevement général répète les formes du fronton d´accès. Les latéraux sont très simples, avec deux baises avec arc dèprime, superposées pour les dernières volées des basses chapelles et tribunes. Aux extrémités, les pinacles en pyramide sont très décoratifs.

      Les points de lumière les plus importants proviennent des baies thermales-en demi-cercle avec deux porte-lumière verticaux-qui sont percées dans le mur de la croisière du transept du côte du Midi et au-dessus des tribunes de ce même côté.

      L´église se couvre. selon la mode du XVIIe. siècle, avec des voûtes de maçonnerie de lunettes avec décoration de dièdres et dáutres figures géometriques, et avec unecoupole très surbaissée enrichie d´écailles radiales sur le transept. Cette formule surchage à peine certains anagrames et les décorations des arcs structuraux qui aident à former les pendentifs où s´appuie la corniche base de la coupole. La voûte a été rélisée à partir de 1675 pat le maçon Francisco Elorriaga.

      Le Padre Ramírez reçu l´ordre de tracer l´église en 1617.II est méconnu, mais à juger par son travail il devait être en grand professionnel qui, sans doute, dominait bien la formule de temple au mode jésuite, essayée le siècle antérieur en Castille: Villagarcía, Palencia, Valladolid. Bilbao offre un important exemplaire de ce type d´église de jésuites.

      MOBILIER.

      Plusieurs retables baroques forment l´ample catalogue de meubles de l´église. Le principal, baroque naturaliste de la fin du XVIIe. siècle, est très spectaculaire avec ses deux colonnes toreses chargées de raisins, et peintures. Du même style et époque sont les six retables des chapelles, tandis que les celui du Sacré Coeur d´une typologie intéressante et celui de San Rafael proto-rococo.

      Siège de l´historique association de la Vera Cruz, dans la croisière du transept de l´église on expose de Christ titulair, un produit pur de Juan de Beaugrant de la moitié du XVIe. siècle, et la Dolorosa, oeuvre du XVIIIe, siécle du sculpteur Raimundo Capuz.

      Plus ancien encore, vers 1500, est le Cristo del Humilladero, sculpture hispano-flamande de grandes dimensions située dans la première chapelle à droite de l´entrée. Elle a séjourné pendant des siècles dans l´ancien calvaire de Bilbao.

      CHURCH OF THE SANTOS JUANES

      CHURCH OF THE SANTOS JUANES

      1. The building
      2. Furnishing

        When the jesuits were expelled from Spain in 1767, the Bilbao town took over the premises of the school of San Andrés (St. Andrew), located near the city´s Portal de Zamudio gateway. The residence, with its court of arcades, was set aside for social work and the historic parish of the Santos Juanes (Sts. John) was transferred from the Ibeni district to the church.

        Perfectly restored after the disastrous 1983 loods, the church is a noteworthy example of the more classical phase of the Baroque period. The quantity and quality of its interior furnishings give it the air of a real museum.

        THE BUILDING.

        Construction work on the church began n 1622 to the plans of Jesuit priest father Ramírez. Twenty years later the rear part was finished, all except the transept, which in 1673 was entrusted, together with the high chapel, to two masons from the neighbouring province of Cantabria, Manuel Ceballos and Mateo del Río.

        Reform work carried out in the early 20th century modified the origial cruciform plan with low chapes by turning then into side aisles. The unusual formulation of the trabeated gallery above the chapels, linking the choir with the transept and the chevet, remained unchanged.

        The building`s artistic merits begin with the threelane façade. concave spurs link the sides to the centre lane, twice as wide and high as the other two. The entire lower level of the centre lane is taken up by a solemn, round-arched access framed by pairs of Doric columns bearing an entablature of the same order and a triangular pediment with an inscribed circle and pinnacles. The upper level combines a trabeated window with a semi-circular pediment and two coats os arms, one original -belonging to the founder Domingo de Gorolla- the other,of the Borbons, not. The top pediment largely repeats the lower level access pediment. The laterals are very simple, with two trabeated windows let into the rear sections of the low chapels and galleries. On the outer end of either lateral is a powerfully uplifting, pyramid-shaped pinnacle.

        Two semicircular windows with vertical mullions set into the southern transept above the galleries on that side are the church`s most important sources of natural lighting, as the cloister is set behind and against the blind wall oposite.

        The church`s ceiling consists of vaulting of lunette masonry with dihedron and other geometrical decorations, very fashionable in the 17th century, with a very low dome enhanced with radical scales over the transept. some anagrams and the small vaults of the structural arches wich support the dome`s base tension ring give the whole thing a slightly Baroque air. Bricklayer Francisco Elorriaga began work on the ceiling in 1675.

        Father Ramírez received the order to design the church in 1617. Next to nothins is known about him, but the judge from his work he was a highly trained professional with an undoubted mastery of Jesuit-style church popular in the previous century in Castile. in places like Vilagarcía, Palencia and Valladolid. The church of the Santos Juanes in bilbao is a fine example of this kind of Jesuit church.

        FURNISHINGS.

        Several Baroque reredoses are included in the church furniture. The largest, a naturalist Baroque example from the late 17th century, is quite spectacular, what with its paintings and its columns draped with grapes. The six reredoses in the chapels are in the same style and date from tha same time, while the nearest to the entrance, the Sacred Heart and the proto-Rococo St. Raphael, are from the 18th century.

        Displayed in the transept of the church-headquarters of the historic Guild of the True Cross - is a mid- 16th century Cgrist, a remarkably pure piece of work by religious image maker Juan de Beaugrant and Our Lady of Sorrow, a work by the 18th century Valencian sculptor Raimundo Capuz.

        Older than either of these images is the large Hispano-Flemish Christ of the Humilladero (a wayside crucifix, generally at the entrance towns and villages) wich dates from around 1500, now in the first chapel to the right of the entrance. For centuries the crucifix was colocated in the humilladero .long since disappeared. on the outskirts of Bilbao.